اتان
 
شیمی2
 
 
سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:, :: 13:11 ::  نويسنده : mahyar yari

- ساختمان اتان
اتان، C2H6، از نظر اندازه بعد از متان است. اگر اتمهای این مولکول را بر اساس قاعدة یک پیوند (یک زوج الکترون) برای هر هیدروژن و چهار پیوند (چهار زوج الکترون) برای هر کربن با پیوندهای کووالانسی‌ها به هم متصل کنیم، ساختمان زیر حاصل می‌شود.

هر کربن به سه هیدروژن و یک کربن دیگر متصل است.

از آنجا که هر اتم کربن به چهار اتم دیگر متصل شده است، اوربیتالهای پیوندی آن (اوربیتال sp3) به سمت گوشه‌های یک چهاروجهی هدایت می‌شوند. همچون در متان، پیوندهای کربن _ هیدروژن از همپوشانی اوربیتال‌های sp3 با اوربیتالهای s هیدروژن نتیجه می‌شوند. پیوند کربنکربن از همپوشانی دو اوربیتال sp3 حاصل می‌گردد.

پیوند‌های کربن – هیدروژن و کربنکربن دارای توزیع الکترونی یکسان هستند و به شکل یک استوانة متقارن در حول خطی که هسته اتمها را به هم متصل می‌کنند می‌باشد. ، به علت این تشابه شکلی، پیوندها با همان نام پیوند (پیوند سیگما) خوانده می‌شوند.


بنابراین زوایای پیوند و طول پیوندهای کربنهیدروژن در اتان بایستی بسیار شبیه متان یعنی به ترتیب در حدود و باشد. پراش الکترونی و مطالعات طیف سنجی این ساختان را از هر جهت تائید می کند و این اندازه‌ها را برای هر مولکول به دست می‌دهد. زاویة پیوندها و طول CH، طول C-C، . مطالعات مشابه نشان داده است که این مقادیر، با جزئی اختلاف، تقریباً از ویژگی‌های پیوند کربنهیدروژن و کربنکربن آلکانها است.




درباره وبلاگ

هدف این وبلاگ درک و انجام آزمایشات کتاب شیمی2 بوده است ما سعی کردیم که مطالب کتاب را باز کرده و درک آن را آسان تر کنیم .و با برگذاری آزمون های آنلاین به نمرات دانش اموزان ضعیف کمک کنیم و نقطه ضعف هایشان را در این ازمون ها بگیرند. باید از استادمان آقای تمدنی تشکر کنیم که مشوق اصلی ما در تهیه این وبلاگ است.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شیمی2 و آدرس chem2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 73
بازدید کل : 142021
تعداد مطالب : 51
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازشیمی2شیمی2

بزرگترین سایت شیمی

تبادل لینک و نمایش پیج رنک